Spojrzenia: Rower miejski

12 maja, 2022, autor: Marcin Chłodnicki

Pod koniec czerwca Kielce dołączą do wielu miast europejskich, w których jako środek publicznego transportu wykorzystywany jest rower. Zalet jazdy na rowerze chyba zbytnio nie trzeba udowadniać, bo powszechnie wiadomo, że każda dawka aktywności fizycznej ma zbawienny wpływ na zdrowie. Rower jest jednak o tyle dobrym rozwiązaniem w mieście, że łączy ze sobą kilka korzyści. Do już wspomnianego zdrowia dolicza się ekologię i szybkość przemieszczania się w ruchu miejskim. Niezwykle cenioną cechą jest także oszczędność pieniędzy, których nie trzeba wydać na paliwo. Z punktu widzenia komunikacji w mieście, rower, jako środek transportu, odciąża ruch samochodowy, dla którego stanowi kuszącą alternatywę.

Wróćmy jednak do naszego projektu, którym jest „Kielecki Rower Miejski”, czyli wypożyczalnia rowerów miejskich. Długo oczekiwany, bo do tej pory kielczanie z zazdrością patrzyli jak działa taki system w innych miastach. Potrzeba było nie lada zmiany, żebyśmy zrealizowali ten pomysł. Pieniądze potrzebne do utworzenia wypożyczalni pozyskaliśmy z funduszy unijnych – blisko 3,7 mln zł.

Przejdźmy do kolejnych liczb. Kielczanie będą mieli do dyspozycji 210 klasycznych rowerów i 25 jednośladów ze wspomaganiem elektrycznym, które umożliwią przejechanie 60 km na jednym cyklu ładowania. Ponadto pojawi się 10 wspomaganych elektrycznie pojazdów typu cargo, na których można zamontować fotelik dziecięcy. To pozwoli przemierzać miasto na dwóch kółkach z pociechą lub wybrać się rowerem po większe zakupy. Szczególną atrakcją będzie 5 tandemów – to oferta skierowana też do turystów, ale również do osób niewidomych, dla których mogą one stać się świetnym sposobem na aktywne spędzanie czasu. System to ok. 60 stacji, fizycznych i wirtualnych.

Będzie tanio. Chcemy, żeby wypożyczenie roweru na pół godziny nie kosztowało więcej niż złotówkę. Pół godziny to czas, który w zupełności wystarczy na przejechanie z jednego końca miasta na drugi, a wspomniana złotówka jest opłatą symboliczną. Zresztą z wypożyczalni nie chcemy czynić źródła dochodu do budżetu. Po pierwsze jest to zabronione w projektach finansowanych z funduszy unijnych, ale także dlatego, że    zysku upatrujemy w korzyściach niefinansowych, takich jak zdrowie użytkowników, ekologia i czyste powietrze, a także odciążenie ruchu samochodowego. Rower miejski traktujemy jako element komunikacji publicznej, usługę transportową, świadczoną niemal za darmo.

Autor: Marcin Chłodnicki
(ur. 25 września 1978 r. w Kielcach). Od 15 kwietnia br. zastępca prezydenta Kielc. Odpowiada za edukację, kulturę i sport. Przewodniczący Nowej Lewicy w Kielcach.