Region Świętokrzyski potrzebuje przemyślanej i skutecznej komunikacji marketingowej. Czas kampanii w stylu „przyjedź do nas, bo jest blisko” lub „Świętokrzyskie jest piękne” musi się skończyć.
Jacek Kowalczyk.
Fot. FB/Jacek Kowalczyk
Choć Festiwal Promocji Miast i Regionów nie jest już organizowany to wspomnienie naszego, świętokrzyskiego zwycięstwa w konkursie Złote Formaty jest bardzo przyjemne. Kampania „Świętokrzyskie czaruje. Poleć na weekend” okazała się wówczas najlepszą w kraju. A przecież rywalizowaliśmy z największymi potęgami turystycznymi w Polsce. Nie potrzebowaliśmy wielkich środków finansowych na prowadzenie działań promocyjnych, liczyła się kreatywność i szeroka współpraca z przedsiębiorcami, czyli odbiorcami działań marketingowych. Festiwal Promocji Miast i Regionów był największym w Europie wydarzeniem dedykowanym szeroko pojętej promocji miejsc.
Region Świętokrzyski potrzebuje przemyślanej i skutecznej komunikacji marketingowej. Czas promocji naszego regionu w stylu „przyjedź do nas, bo jest blisko” lub „Świętokrzyskie jest piękne” musi się skończyć. Konsekwentne budowanie własnej marki wzmocnionej profesjonalnymi produktami turystycznymi pozwoli na ponowne wejście na ścieżkę rozwoju i zwiększenie zainteresowania naszą ofertą przyjazdową. Te działania powinny trafiać do precyzyjnie zdefiniowanej grupy docelowej a nie do lokalnych wyborców. Artykuły promocyjne w mediach lokalnych i ogólnopolskich okraszone wizerunkami „ważnych” polityków to wyłącznie ich autoprezentacja dla potrzeb wyborczych.
A jak wiemy wojewódzcy politycy hojnie korzystają z funduszy przeznaczonych na promocję projektów współfinansowanych ze środków unijnych informując głównie o swoim wielkim zaangażowaniu w ich realizację. Czasem zdjęcie owego politycznego opiekuna jest większe niż sam wizerunek zrealizowanej inwestycji.
Dziś nadal nie powróciliśmy do frekwencji sprzed pandemii w obiektach hotelarskich czy w atrakcjach turystycznych. Pompujemy balon promocyjny, który zamiast lecieć do odbiorców zewnętrznych trafia, nie całkiem przypadkowo, do potencjalnych wyborców. Brak zwiększonego zainteresowania naszą, świętokrzyską ofertą to straty dla firm, ale niekiedy też likwidacja lokalnych biznesów. Koniecznością staje się zatem zaprogramowanie i wdrożenie działań promocyjnych, jako inwestycji napędzającej rozwój miast i regionów.
Za marketingowym komunikatem musi iść obietnica czegoś wyjątkowego, co można zobaczyć, dotknąć lub poczuć. Przedsiębiorcy prowadzący działalność w obszarze szeroko rozumianej turystyki potrzebują wsparcia promocyjnego i informacyjnego. Jego celem będzie zwiększenie zainteresowanie ofertą przyjazdową do województwa.
Chciałbym, żeby powstała Rada Promocji Regionu złożona z przedstawicieli najważniejszych podmiotów gospodarczych z branży turystycznej, wzmocniona doświadczeniem Regionalnej Organizacji Turystycznej i Lokalnych Organizacji Turystycznych oraz kluczowych turystycznych samorządów. Dziś komunikacyjny dwugłos lub nawet trójgłos osłabia marketingowy przekaz. Zlecanie przez samorząd województwa firmom zewnętrznym kreowania pomysłów promocyjnych generuje wyłącznie papierowy sukces wydanych środków publicznych, najczęściej bez konkretnych efektów.
Promujmy się, zatem skutecznie korzystając z mądrości i doświadczenia osób i instytucji z regionu. Warto korzystać w tych działaniach także z cross promocji z silnymi, rodzimymi markami: Majonezem Kieleckim, Buskowianką czy Targami Kielce. Znane powiedzenie: „Wyróżnij się, albo zniknij” nabiera w dobie kryzysu wyjątkowego znaczenia.
Bez przemyślanej komunikacji nie będzie w przyszłości sukcesów frekwencyjnych i biznesowych.
Autor: Jacek Kowalczyk
Były wieloletni dyrektor od kultury, turystyki i promocji Świętokrzyskiego Urzędu Marszałkowskiego. To także były prezes Regionalnej Organizacji Turystycznej Województwa Świętokrzyskiego. Dzisiaj szef Miejskiego Centrum Kultury w Ostrowcu Świętokrzyskim. W najbliższych wyborach samorządowych startuje do Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego z listy Trzeciej Drogi (Kielce oraz powiat kielecki).