To, że środki z Krajowego Planu Odbudowy mogą korzystnie wpłynąć również na rozwój Kielc, to przekonanie dość powszechne. A czy Kielce mogą wywrzeć pozytywny wpływ na odblokowanie środków z KPO?
Kamienie milowe, czyli czasu coraz mniej
Odblokowanie środków z Krajowego Planu Odbudowy zależy od osiągnięcia kamieni milowych uzgodnionych z Komisją Europejską. Media w tym kontekście mówią najczęściej o tzw. praworządności, pomijając resztę wzrokiem. Tymczasem do 30 września 2024 r. powinna wejść w życie nowa ustawa regulująca politykę rynku pracy.
Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej miało już gotowy projekt Ustawy o aktywności zawodowej. Miała ona zastąpić obowiązującą od 2004 roku Ustawę o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, ale… To, że znajduje się ona obecnie między niszczarką a koszem na śmieci, jest więcej niż pewne. W końcu zmieniła się koalicja rządząca, a ministerstwo właściwe dla spraw pracy ma nowe władze i nazwę. Przecież w III RP nie ma tradycji kontynuowania działań poprzedników.
Zakres reform
W przypadku reformy rynku pracy Polska ma osiągnąć m.in. następujący kamień milowy: Efektywne instytucje na rzecz rynku pracy. Czego oczekuje Komisja Europejska, by wiedzieć, że cel został osiągnięty?
Wejścia w życie nowych przepisów dotyczących publicznych służb zatrudnienia, zatrudniania obywateli państw trzecich oraz elektronicznego zawierania niektórych umów o pracę: wprowadzenie zmian w publicznych służbach zatrudnienia i aktywnej polityki rynku pracy w celu zwiększenia aktywności zawodowej, obniżenie barier administracyjnych w zatrudnianiu cudzoziemców- uproszczenie procesu zawierania określonych umów.
W dokumentach strategicznych znajdziemy opis bardziej szczegółowy tej pozycji. Wskazujący m.in. na potrzebę wprowadzenia rozwiązań mających na celu aktywizację osób biernych zawodowo. Rząd Donalda Tuska działa już od ponad dwóch miesięcy. Jak na razie na temat wymaganej do odblokowania środków z KPO reformy rynku pracy nie wiemy nic.
Rola projektów pilotażowych
Poprzednie ministerstwa właściwe dla spraw pracy sfinansowały z rezerwy Funduszu Pracy dwa cykle projektów pilotażowych: „Nowe spojrzenie – nowe możliwości” i „Stabilna praca – silna rodzina”. Rezultaty tych działań zostały opracowane i już trafiły do Ministerstwa, lub trafią za chwilę. Są wyniki ewaluacji, oceny ekspertów, pozostaje decyzja, czy włączać te rozwiązania do nowej ustawy, czy też nie.
Miejski Urząd Pracy w Kielcach zrealizował dwa projekty pilotażowe: Centrum Wspierania Kariery (Talent Office) i ZiP – Zatrudnienie i przeszkolenie.
W tym pierwszym testowano koncepcję „biura ds. talentów” wypracowaną przez partnerstwo Jobs and Skills in the Local Economy Agendy Miejskiej Unii Europejskiej. Kieleckie wdrożenie było drugim na starym kontynencie (po Porto). Obecnie projekt jest w okresie trwałości, otwierając się na nowe grupy odbiorców. To uczniowie kieleckich szkół uczestniczący w autorskim programie doradczym: „Stawiam na swoją karierę”.
W projekcie ZiP testowane było unikatowe połączenie subsydiowanego zatrudnienia i dofinansowania kształcenia ustawicznego osób z kategorii NEET. Młodych ludzi, którzy nie pracują, nie uczą się i się nie szkolą. To rodzima odpowiedź na kontynentalny dylemat związany z tym, że formy niechętnie zatrudniają przedstawicieli tej grupy ze względu na niewielkie doświadczenie zawodowe i kompetencje niedopasowane do współczesnych wymogów. ZiP niwelując ryzyko (również finansowe) związane z zatrudnieniem wychodzi naprzeciw potrzebom zarówno ludzi młodych z grupy NEET, jak i przedsiębiorców borykających się z brakami kadrowymi.
Czy zapisy powstałe na bazie kieleckich testów trafią do nowej ustawy regulującej politykę rynku pracy? Czas pokaże. Pewne natomiast jest to, że na kolejne pilotaże po prostu nie ma czasu, a pomysły czysto teoretyczne bez ich wypróbowania, mogą być po prostu chybione.
Autor: Zbigniew Brzeziński,
specjalista rynku pracy, koordynator projektu pilotażowego Centrum Wspierania Kariery (Talent Office), lider grupy Rynek Pracy Sektorowej Rady ds. Kompetencji Sektora Komunikacji Marketingowej.