O tym się mówi: Na przejściu dla pieszych zejdź z roweru

14 sierpnia, 2023, autor: oprac.red.

Rowerzyści łamią przepisy dotyczące pokonywania przejść dla pieszych. Nie zsiadają z roweru. A mandaty im nie straszne, bo są niskie.

rowerzyści-mandaty
Rowerzyści łamią przepisy dotyczące pokonywania przejść dla pieszych.
Fot. archiwum
Jeszcze kilka lat temu takich naruszeń policja odnotowywała ok. 11 tys. rocznie. Tylko w pierwszym półroczu tego roku było ich już przeszło 8 tys.
Czego się Jaś nie nauczył, tego Jaś nie będzie umiał
Rowerzysta na przejściu dla pieszych ma prowadzić pojazd. Tymczasem rowerzysta przejeżdżający przez pasy (zebry) dla pieszych to codzienność. Najbardziej przykry widok to rodzice na rowerach i dzieci jadące z nimi na własnych rowerkach. Na pasy wjeżdżają przekonani, że kierowca ich widzi i ma obowiązek im ustąpić.
Rowerzyści „idą na rekord”
Najnowsze policyjne statystyki pokazują, że liczba wykroczeń tego typu z roku na rok rośnie.
  • Rok 2020 – 11 309;
  • Rok 2021 – 11 340;
  • Rok 2022 – 17 042;
  • I połowa 2023 r. – 8 944.
Co powinien zrobić rowerzysta?
Zsiąść z pojazdu i przejść przez pasy, prowadząc rower obok. Ale… Jazda rowerem po przejściu dla pieszych nie zawsze jest zabroniona. Są wyjątki. Odnosi się on do dzieci poniżej 10. roku życia i do ich opiekunów, którzy również poruszają się na rowerach. Zgodnie z Kodeksem o ruchu drogowym rowerzystą nazywa się osobę, która ma co najmniej 10 lat. W praktyce oznacza to, że młodsze dziecko jest przez prawo drogowe uznawane za osobę pieszą. Z tego względu maluchy powinny jeździć po chodniku, a nie po ścieżce rowerowej.
Od zakazu poruszania się na rowerze po przejściu dla pieszych istnieje jeszcze jeden wyjątek. W miastach, w szczególności tych większych, są specjalne przejazdy dla rowerzystów. Można wtedy przejechać zgodnie z prawem przez pasy dla pieszych. Nie trzeba schodzić z pojazdu, aby przeprowadzić go przez jezdnię.
I jeszcze jedna kwestia. Przejście dla pieszych, samochód, rowerzysta – kto ma pierwszeństwo przejazdu?
Niezależnie od tego, kto zgodnie z prawem drogowym ma pierwszeństwo, zawsze trzeba zachować ostrożność i wzmożoną czujność. Jeżeli samochód lub inny pojazd mechaniczny skręca w prawo i jednocześnie przejeżdża przez przejazd rowerowy, to musi ustąpić pierwszeństwa rowerzyście, który jedzie na wprost. Natomiast jeżeli pojazd mechaniczny skręca w lewo, to wpierw przejedzie ta osoba, która jako pierwsza znalazła się na pasach.
Najbezpieczniej jest wtedy, gdy przy przejściu dla pieszych jest sygnalizacja świetlna. Wtedy sytuacja jest klarowna. Jednak zawsze przed wykonaniem manewru zachowajmy ostrożność.
Niskie mandaty
Powtórzmy raz jeszcze. Zgodnie z obowiązującymi przepisami kierujący rowerem nie ma prawa przejechać przez przejście dla pieszych, w związku z czym jest on zobowiązany do przeprowadzenia swojego pojazdu na drugą stronę drogi. Jednak niskie kary za powyższe wykroczenie, wynoszące zazwyczaj od 50 do 100 zł, nie zniechęcają cyklistów do łamania przepisów.
Jak rozwiązać problem?
Eksperci postulują, że problem można rozwiązać poprzez zwiększenie wysokości mandatów za dane wykroczenie, czy np. postawienie fizycznych barier przed przejściami dla pieszych. Dodają, że zasadne jest przeprowadzenie kampanii społecznej, która miałaby zwiększyć świadomość kierujących rowerami. Ci bardziej radykalni postulują, że trzeba zacząć surowo karać rowerzystów, którzy nie stosują się do przepisów prawa.
Koniecznie przeczytaj:
http://ksp.policja.gov.pl/wrd/aktualnosci/118780,SEZON-ROWEROWY-2023.html
Kiedyś już o tym pisaliśmy:
http://2tk.pl/o-tym-sie-mowi/zejdz-z-roweru/