Na początek ważna data. Do 20 listopada i od 20 listopada br. Do tego dnia żyliśmy w przeświadczeniu, że zadłużenie Korony Kielce, to ok. 10 mln złotych. Aż do momentu, gdy w trakcie konferencji prasowej, nowe władze klubu/ spółki, w towarzystwie prezydenta miasta Bogdana Wenty, ujawniły prawdziwe długi.
Jak się okazuje, zaległości na koniec obecnego sezonu będą wynosić blisko 17 mln złotych. Skąd ta różnica? Jak tłumaczą nowe władze klubu… ze względu na „problem z rzetelnością zbierania danych księgowych”.
Moim zdaniem dług będzie większy, gdyż patrząc na założenia zarządu, w jaki sposób ma być niwelowany, do takiego wniosku można dojść już dzisiaj.
I oczywiście nasuwa się kilka pytań.
Co faktycznie przejęło miasto? Kto oszukał radnych, którzy wyrażali zgodę na nabycie akcji i jednocześnie mieszkańców Kielc? Czy ktoś działa na szkodę miasta? A może nie dopełnia obowiązków? W jaki sposób przygotowano audyty (ponoć były co najmniej dwa), iż nie zauważono kilku milionów długów więcej?
Tu zatrzymajmy się na chwilę. Jeden z audytów, ten „profesjonalny”, został wykonany przez, ponoć, renomowaną firmę audytorską. Drugi – wykonany przez adwokata, społecznego doradcę prezydenta miasta, obecnie pełniącego funkcję prezesa klubu. I uwaga… otrzymał on wynagrodzenie za doradztwo prawne, negocjacje i przygotowanie dokumentacji przy zakupie Korony przez miasto. I całkiem już pomijam fakt, że przez cały okres niemieckich rządów w klubie miasto posiadało akcje spółki i powinno być zainteresowane co się w nim dzieje. Wszak to majątek publiczny.
Czy ktoś kogoś (najlepiej winnych) pociągnie do odpowiedzialności? Patrząc z boku można przecież dojść do wniosku, że w spółce popełniano przestępstwa gospodarcze na miliony złotych. Ukrywano, fałszowano dokumenty księgowe? Jakie kroki zostaną przedsięwzięte, by sprawę wyjaśnić, a sprawców ukarać? O tym NIKT nie wspomniał do dzisiaj.
Są jeszcze inne wątki… Ale to innym razem. A tymczasem polecam również lekturę tekstu na stronie 22.
Marek Malarz
Autor: MAREK MALARZ
dziennikarz, właściciel Agencji Dziennikarsko Reklamowej Limap. Twórca i swego czasu redaktor naczelny 2 tygodnika kieleckiego. Przed laty pracował, m.in. w Gazecie Wyborczej, Słowie Ludu, AGB Metro, Życiu.