Rok 2022 będzie kluczowy dla rozwoju i przyszłości Kielc. Co do tego nie mam żadnych wątpliwości. To będzie rok podjęcia decyzji, w którym kierunku pójdzie miasto, jako stolica regionu i samodzielny byt. Wbrew pozorom te dwie rzeczywistości przenikają się, ale nie są tym samym.
Zacznijmy więc od rozwoju samego miasta Kielce. „Strategia Rozwoju Kielc 2030+ w kierunku Smart City” i „Strategia Promocji” to dwa kluczowe dokumenty, które już niedługo ujrzą światło dzienne. Są już opóźnione, ale dzięki konsultacjom społecznym „coś” już wiemy. Jednak na ostateczny kształt dokumentów wciąż czekamy. Jakiś czas temu pisałem o starciu koncepcji „miasta kompaktowego” z „miastem wysokich ambicji i rozwoju”. Te dokumenty będą stanowić w jakiś sposób „sprawdzam” dla wyników tego – używając terminologii sportowej – meczu.
Cieszy, że prezydent Bogdan Wenta postanowił w strategiczny sposób odcisnąć swoje piętno na rozwoju miasta. Szkoda jednak, że ma to miejsce dopiero w czwartym roku kadencji. Skoro poprzednik był tak słaby i wiele rzeczy robił źle, to dlaczego strategia do 2030 roku powstaje dopiero teraz? Czy nie powinna być gotowa od razu, po wejściu do urzędu, w 2018 roku? Dlaczego wcześniej nie zdecydowano się na skierowanie okrętu pod nazwą „Kielce” w innym kierunku, skoro dotychczasowy kurs był fatalny? Nie mówię tutaj o tzw. „bieżączce” i łataniu dziur w pokładzie, a o całościowym spojrzeniu na rozwój miasta.
Drugi aspekt – szerzej rozumiany – to region. W nadchodzącej perspektywie środków unijnych dużo większą rolę, niż do tej pory, odegrają tzw. Miejskie Obszary Funkcjonalne. W ramach Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego funkcjonuje stolica województwa i 12 gmin powiatu kieleckiego. Kielce muszą pełnić funkcję faktycznego lidera, jeśli ma się rozwijać cały region. Tak kluczowych aspektów, jak transport publiczny, czy sieć wodociągowo-kanalizacyjna, nie da się załatwić w oderwaniu od gmin ościennych. Tu musi być wspólnota interesów i dążeń, również inwestycyjnych. Co nam na przykład z elektrycznych autobusów w mieście, kiedy w MOF nadal będą białe plamy komunikacyjne?
2022 będzie rokiem wyłożenia kart na stół – w którym kierunku popłynie okręt i czy pociągnie ze sobą mniejsze jednostki, a cała flotylla będzie szła jak taran po unijne pieniądze. Miejmy nadzieję, że wnioski zostały wyciągnięte, kurs skorygowany, a po drodze nie będzie żadnej góry lodowej. Tego potrzebujemy, jako miasto i region.
Autor: Bartłomiej Orzeł
Pełnomocnik Premiera Mateusza Morawieckiego ds. Czystego Powietrza. Działacz społeczny i pozarządowy. Żona wyciągnęła go z Małopolski i przywiodła do Świętokrzyskiego, za co jest jej bardzo wdzięczny.