Spojrzenia: Cel ambitny, ale realny

15 kwietnia, 2022, autor: Kamil Suchański

Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat przerobiliśmy wiele koncepcji promocji Kielc. Byliśmy miastem legionów, mody, sportu. Te pomysły jednak nie sprawdziły się. Polacy wciąż bardziej kojarzą Kielce z porywistym wiatrem, scyzorykami i drogimi przystankami. Szkoda, że nie zbudowaliśmy marki Kielc jako ośrodka dynamicznego rozwoju gospodarczego i czystego powietrza.

Oczywiście nie mogliśmy tworzyć wizerunku miasta przyjaznego przedsiębiorczości i dbającego o ekologię powietrza. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta: ponieważ w obu tych obszarach przez lata nie wydarzyło się nic na tyle spektakularnego, by w oparciu o to „sprzedać” Polakom pozytywną narrację na temat Kielc. A byłyby to, moim zdaniem, najlepsze i najbardziej skuteczne nośniki promocji naszego miasta. Przede wszystkim zaś – elementy zachęcające rzesze młodych kielczan do związania zawodowej i życiowej przyszłości z rodzinnym miastem, w którym dobrze żyłoby się także ludziom starszego pokolenia.

Nie jest jednak za późno na działania zmierzające do „uzbrojenia” Kielc w te atuty. W przestrzeni gospodarczej widzę dwie szanse, które jako całość mogą stać się kołem zamachowym dla naszej gospodarki. To z jednej strony Świętokrzyski Kampus Laboratoryjny Głównego Urzędu Miar. Po drugie – strefa inwestycyjna w Obicach.

Inwestycja związana z kampusem idzie bardzo sprawnie. Niestety, temat Obic jakby utknął w martwym punkcie. Władze miasta nie traktują tego projektu priorytetowo. Tymczasem uruchomienie parku inwestycyjnego w Obicach dałoby Kielcom turbodoładowanie gospodarcze. Tysiące nowych miejsc pracy powstrzymałyby exodus młodych ludzi z miasta. Ba, do Kielc z całej Polski ściągaliby nowi mieszkańcy! Tylko tak możemy przełamać fatum ciążące nad naszym miastem. Nie możemy zmarnować tej okazji – zwłaszcza, że marszałek województwa wykazuje się tu dużą determinacją, ogłaszając koncepcję budowy drogi, która skomunikuje tereny w Obicach z krajową „73”.

Równolegle powinniśmy przyspieszyć działania na rzecz czystego powietrza w Kielcach. Mamy doskonałe położenie na mapie Polski, piękne bogactwa naturalne, dużo zieleni, dobrą wodę. Do tego katalogu atutów dołóżmy właśnie czyste powietrze. Nie za 10 lat, ale w perspektywie 2-3 lat. Cel jest ambitny, ale realny. Musimy pozyskać i tę przewagę konkurencyjną, by stać się miejscem atrakcyjnym do życia – kameralnym, zasobnym w walory przyrodnicze, stawiającym na zdrowie wszystkich mieszkańców. Tym wyróżnimy się na tle Polski.

Autor: Kamil Kamiński
kielczanin, przedsiębiorca. Prezes Stowarzyszenia Kieleccy Przedsiębiorcy Edukacja i Rozwój.