Od Redaktora: 26 marca 2021

26 marca, 2021, autor: Marek Malarz

W kontekście ostatnich posunięć miłościwie nam rządzących przypomniała mi się książka. Traktowała o najpopularniejszych metodach manipulacji. Tytuł to bodajże „Psychologia Perswazji”, tyle pamiętam, autora w tym momencie sobie nie przypomnę. Wiedzę w niej zawartą spotykałem wcześniej i później na przeróżnych szkoleniach. I mam przekonanie, graniczące z pewnością, że dzisiaj wszystkim nam byłaby ona bardzo przydatna. Oto niektórez typowych technik manipulacji, opisanych w tejże pozycji:

1. Pokazuj autorytety – każdy segment ma innego guru, więc trzeba wybrać odpowiednich trybunów do głoszenia ich ustami własnych tez. Będą oni uwiarygadniać przekaz i tym samym odbiorcy szybciej w niego uwierzą. Najlepiej do tego celu nadają się ludzie z tytułami i celebryci.

2. Społeczny dowód słuszności – ponieważ znaczna część ludzkich decyzji zależy od tego, co powiedzą/zrobią inni, podobni do nich ludzie. Dlatego trzeba pokazywać, że ci już postępują w określony sposób – wywołuje to owczy pęd.

3. Reguła niedostępności – należy ograniczyć drastycznie czas dostępu lub ilość określonego produktu, tak by wywołać nim zainteresowanie tylko dlatego, że go rzekomo nie ma. Ludzie pożądają tego, czego nie mają.

4. Dobre intencje – podanie uzasadnienia działań jako bezpieczeństwa rodziny, ochrony obywateli, wsparcia państwa, to standardowe metody pokazujące tzw. dobrą intencję – ma ona przekonać odbiorców, że zmiany są dla nich dobre.

5. Selektywna uwaga – by przekonać odbiorcę do jakiejś racji, należy skupić jego uwagę tylko na jednej jego stronie – np. telewizja za czasów słusznie minionych nie pokazywała faktycznie dziejących się strajków, by stwarzać iluzję, że ludzie nie protestują.

6. Ad personam – każda manipulacja jest widoczna dla świadomych ludzi, więc należy ich dewaluować za pomocą taktyki ad personam – nazwać ich buntownikami, nie-patriotami, debilami, sceptykami, itd.

7. Zmieniać temat – gdy wprowadza się jakąś ważną zmianę, należy stworzyć jakąś kontrowersyjną, emocjonalną otoczkę jako temat wiodący, tak by manipulacja przeszła niezauważona. Ludzie skupią się wtedy nie na tym, co trzeba.

Tak mi się przypomniało… Jak zawsze do refleksji…

Autor: MAREK MALARZ
dziennikarz, właściciel Agencji Dziennikarsko Reklamowej Limap. Twórca i swego czasu redaktor naczelny 2 tygodnika kieleckiego. Przed laty pracował, m.in. w Gazecie Wyborczej, Słowie Ludu, AGB Metro, Życiu.